در این صفحه آخرین تغیرات ساعت حرکت قطار ورامین تهران در سال 1401 و سال 1402 اطلاع رسانی می گردد - ورامین نامه
نخستین خط راه آهنی که در ایران ساخته شد ، خط راه آهن بندر انزلی – پیربازار است که در سال 1848 میلادی (1226 شمسی ) و به دستور ناصرالدین شاه قاجار صورت گرفت . ناصرالدین شاه به دلیل مسافرت های متعددی که به کشور اروپا داشت ، تصمیم گرفت برای سهولت در تجارت اولین خط آهن را در گیلان که آن زمان مهم ترین مرکز تجاری ایران بود ، برپا کند . یکی از بزرگترین میراث فرهنگی ایران ، لوکوموتیو همین خط است که بعداز گذشت بیش از 170 سال هنوز در سازمان بنادر استان قرار دارد . تا اواسط دوران رضاشاه خط راه آهن های متعددی مابین شهر ها به وجود آمده بود اما بزرگترین خط آهن سراسری کشور که بندر ترکمن را به خلیج فارس متصل ساخت ، توسط رضا شاه پهلوی انجام شد و در دوران محمدرضا شاه این خط آهن گسترش پیدا کرده و شهر های بزرگ مانند تبریز ، شیراز ، تهران و... را به هم متصل ساخت .
در تاریخ 17 دی ماه سال 1335 شمسی ، پروژه ساخت وساز راه آهن و ریل های خط تهران – مشهد به پایان رسید و تبدیل به یک شاهکار معماری شد . راه آهن مشهد یکی از بزرگترین ترین پایگاه ها را دارد که برای زائرین حرم امام رضا در نظر گرفته شده است . ایستگاه راه آ هن تهران – مشهد در فروردین ماه سال 1336 رسما شروع به کار کرد .
ورامین ، پیشوا وگرمسار ازایستگاه های پرتردد مسیر تهران – مشهد به شمار می آیند .
شهرستان ورامین در 56 کیلومتری جنوب شرق تهران قراردارد . این شهرستان به شکل امروزی در سال 1354 در حومه شهر تهران به وجود آمده وبه دو بخش ، مرکزی شهرستان وبخش جواد آباد تقسیم شده است . همچنین شهرستان ورامین در مسیر خط آهن سراسری تهران – مشهد واقع شده است . استگاه را آهن ورامین از ایستگاه های پرتردد به شمار می آید که سالانه تعداد زیادی زائر را جا به جا می کند .
در 45 کیلومتری جنوب شرق تهران ، شهرستانی به نام پیشوا قرار دارد . شهرستان پیشوا در مسیر راه ابرایشم قدیم است وقدمت تاریخی آن بسیار است وهمچنین یکی از ایستگاه های خط راه آهن تهران – مشهد است . پیش تر نام این شهرستان به دلیل مقبره متبرکه ، امامزاده جعفر بوده است که با عبور خط راه آهن سراسری ، رضا شاه نام آن را به پیشوا تغییر می دهد.
قرار گرفتن شهرستان قرچک در نزدیکی شهر تهران ( 20 کیلومتری ) آن را تبدیل به یکی از شهرستان های پر طرفدار کرده است که بسیاری از پایتخت نشین ها به دلیل گرانی مسکن در تهران ، به قرچک آمده اند .
اختصاص قطارتهران - گرمسار 5 همه روزه / حرکت از تهران ساعت 19:30و مراجعت از گرمسار ساعت 21:00
▪️البته مسافران در ایستگاههای شهرری ، قرچک ، باقر آباد ، ورامین ، پیشوا و امامزاده هم می توانند از این قطار استفاده کنند .
داستان مترو ورامین
ماجرای متروی ورامین که به مترو تهران ورامین پیشوا معروف می باشد ، از جمله پر فراز و نشیب ترین طرح های کشور می باشد . این پروژه ناکام ! که در طول حیات خود شاهد رفت و آمد های دولت های نهم ، دهم ، یازدهم ، دوازدهم و سیزدهم بوده ولی به سرانجام نرسیده ! یکی از مهمترین مطالبات مردم عزیز شهرستان های ورامین ، پیشوا و قرچک بوده که متاسفانه مورد بی مهری برخی مسئولین و دست اندرکاران قرار گرفته .
متاسفانه علیرغم تصویب پروژه مترو ورامین تهران پیشوا و انجام مقدمات و حتی پیشرفت ساخت پل ها و ایستگاه ها ، در کمال بهت و ناباوری مردم دشت ورامین در دولت آقای روحانی با این عنوان که امکان بهرهبرداری مترو در این منطقه وجود ندارد ، پروژه مترو ورامین تبدیل به پروژه قطار حومه ای تهران - گرمسار (تهران ، ورامین ، پیشوا ، گرمسار)
که هر روزه میتوانید اخبار مشکلات و بی برنامه گی های این قطار حومه ای ورامین را در ورامین نامه و رسانه های محلی ورامین بخوانید .
امید دوباره مترو در ورامین روشن شد
با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی ، با دستور مستقیم ایشان به مراکز ذیربط ، راه اندازی پروژه مترو ورامین تهران پیشوا مجددا در دستور کار قرار گرفت . علیرغم سنگ اندازی ها و کارشکنی ها و تخلفات برخی افراد خاص ، انجام این پروژه کماکان از طریق مسئولین دنبال میشود .
امیدواریم این بار مردم ورامین بتوانند به حقوق حقه و حداقلی خود در داشتن مترو دست پیدا کنند . راه اندازی مترو ورامین ، پیشوا ، تهران می تواند مشکلات عدیده حمل و نقل مسافر به تهران برای کارمندان ، دانشجویان و ... را حل نماید و همچنین کمک به سبک شدن ترافیک ورودی های شرقی و جنوب شرقی تهران و بالتبع یکی از راهکارهای بالقوه برای مدیریت آلودگی هوای تهران می باشد .
آخرین #اصلاحیه
جدول مسیر قطارهای حومه ای:
#تهران_پیشوا_گرمسار
✍یکی از موارد درخواستی مردم منطقه ثبات برنامه ها بود، ولی هر روز شاهد تغییر هستیم، چرا❓
نویسنده : سيد حسن دلاوري
منبع : ورامین نامه