معاون وزیر آموزش‌وپرورش: سهم آموزش و پرورش در مالیات بر ارزش‌افزوده و "جی دی پی" مشخص شود

خبر

معاون توسعه منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش ۱۴ هزار میلیارد کسری اعتبار دارد گفت: باید محل اعتبار آموزش پرورش از تولید ناخالص داخلی مشخص شود.


علی الهیار ترکمن معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ورامین اظهار داشت: آموزش‌وپرورش یک‌نهاد اجتماعی بسیار گسترده است و وظیفه دارد به نحو احسن در حوزه آموزش فعالیت کند.

وی بیان داشت: اتکای آموزش‌وپرورش به منابع عمومی دولت به‌تنهایی کافی نیست چراکه با محدودیت‌های مواجه است و اگر بخواهیم صرفاً منابع موردنیاز خود را ازآنجا تأمین کنیم هم با کسری اعتبار مواجه می‌شویم هم اینکه در طی سال‌ها این کسری اعتبار سال‌های گذاشته  انباشته می‌شود و یک عدد بسیار بزرگی را شکل می‌دهد.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش تأکید کرد: اتکای صرف به منابع عمومی دولت، تجربه‌ی ناموفقی است، امروز الگوی مطرح‌شده این است که  باید  سهم آموزش‌وپرورش را از تولید ناخالص داخلی تأمین شود.

ترکمن یادآور شد: تمام آورده‌های اقتصادی در سطح کشور می‌توانند مورداستفاده قرار گیرند و آموزش‌وپرورش در آن‌ها سهم مشخصی داشته باشد و این امر طی یک برنامه زمان‌بندی مشخص محقق می‌شود، این عزم وجود دارد که باید یک برنامه اجرایی دقیق تبدیل شود.

ترکمن تأکید کرد: در حال حاضر ۵۶ هزار میلیارد تومان اعتبار دریافت شده است که از منابع عمومی تأمین‌شده و ۱۴ هزار میلیارد کسری اعتبارداریم.

وی گفت: اگر در طی یک سال ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم قطعاً می‌توانیم خیلی از منابع خود را مدیریت کنیم و این اتفاق نمی‌افتد تا اینکه سهم ما از جی دی پی مشخص شود، این امر مهم هم یکی از عوامل تأثیرگذار مالیات در کشور است.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: مالیات شکل‌های مختلفی دارد یکی از شکل‌ها بحث ارزش‌افزوده است که از کلیت این باید سهمی برای اداره آموزش‌وپرورش تعیین شود.

وی گفت: مهم‌ترین وظیفه آموزش‌وپرورش ارائه خدمات آموزشی در همه مناطق کشور است.

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی وزارت آموزش‌وپرورش افزود: از اولویت‌های کاری آموزش‌وپرورش برقراری عدالت آموزشی در تمام نقاط کشور است و این برنامه به شکل احسن در تمام مناطق به شیوه‌های مختلف اجرایی می‌شود.

ترکمن تصریح کرد:  آموزش‌وپرورش یک ابر سیستم است، یعنی با دارا بودن ۱۴ میلیون دانش‌آموز، یک‌میلیون کارمند دولتی و غیردولتی و ۱۰۵ هزار واحد آموزشی و ۷۶۰ منطقه آموزشی یک ابر سیستمی است که شکل تأمین منابع مالی آموزش‌وپرورش باید متفاوت با سایر بخش‌ها قرار دهند.

نظرات


تمامی نظرات پس از تایید، نمایش داده خواهند شد.